Základní informace a rozdělení staveb podle nového stavebního zákona
Máme tu 1.7. a s ním vítáme i dlouho očekávanou (a také odkládanou) změnu stavebního zákona. Jak si můžete porovnat v článku ze začátku roku 2022 „odkaz zde“, změny nakonec nejsou tak razantní, jak se zprvu zdálo.
Pojďme si říct nejprve něco k platnosti a účinnosti NOVÉHO STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Nový stavebního zákona č. 283/2021 (dále NStZ) ve znění věcné novely je účinný už od 1. 1. 2024. §334a NStZ zakotvil přechodné období, tj. období od 1. 1. 2024 do 30. 6. 2024, kdy se podle druhu staveb aplikoval ještě původní Zákon č. 183/2006 (StZ) nebo již NStZ.
Zásadní bylo rozdělení na stavby „vyhrazené“ a jiné než vyhrazené. Pro „vyhrazené“ stavby platil už tedy zákon nový. U staveb jiných než vyhrazených – tedy těch, o kterých se tu bavíme my – platil do konce června 2024 ještě zákon starý a jeli jsme podle zaběhnutých pravidel.
V textu dále se podrobněji podíváme, co se stavbou vyhrazenou myslí, ale pro jednoduchost lze říci, že tu běžný stavebník stavět nebude.
NOVÉ POJMY
Nový stavební zákon zavádí některé nové pojmy, ale většina zůstává. Teď si vysvětlíme pouze nějaké novinky či změny:
Pojmy § 4 a 5 SZ:
Zásadním pojmem je Záměr. Záměrem je stavba, soubor staveb, zařízení, údržba dokončené stavby, změna využití území, dělení nebo scelování pozemků a stanovení ochranného pásma.
Stavbou se v tomto zákoně rozumí stavební dílo, které vzniká stavební nebo montážní činností ze stavebních výrobků, materiálů nebo konstrukcí za účelem užívání na určitém místě. Za stavbu se považuje také výrobek plnící funkci stavby.

! zde pozor – i výrobek plnící funkci stavby. Takže i například obytný kontejner postavený na zahradě, maringotka, která na pozemku bude trvale a podobně!
■ Stavba: stavební dílo, které vzniká stavební nebo montážní činností ze stavebních výrobků, materiálů nebo konstrukcí za účelem užívání na určitém místě. Za stavbu se považuje také výrobek plnící funkci stavby
Stavební zákon nově rozděluje stavby na 4 kategorie, a to:
- drobné (Příloha 1)
- jednoduché (Příloha 2)
- vyhrazené (Přílohy 3)
- ostatní
Pokud si chcete přečíst něco více k podrobnějšímu členění:
Článek už je ready.. můžete si počíst!
Dále zákon zná pojmy: soubor staveb, stavba hlavní v souboru staveb, dočasná stavba – jejich význam už vyplývá z názvu.
ale pozor – ! Používá-li se v tomto zákoně pojem stavba, rozumí se tím podle okolností také její část nebo změna dokončené stavby !
Za změnu dokončené stavby se považuje:
- Nástavba, kterou se stavba zvyšuje
- Přístavba, kterou se stavba půdorysně rozšiřuje a která je vzájemně provozně propojena s dosavadní stavbou, a
- Stavební úprava, při které se zachovává vnější půdorysné i výškové ohraničení stavby
Změnou dokončené stavby je i změna v účelu užívání stavby, která spočívá ve změně:
- Způsobu užívání stavby
- Provozním zařízení stavby
- Způsobu výroby nebo podstatném rozšíření výroby
- Činnosti, jejíž účinky by mohly ohrozit život nebo veřejné zdraví, život a zdraví zvířat, bezpečnost nebo životní prostředí, nebo
- Době trvání dočasné stavby, anebo změně dočasné stavby na stavbu trvalou
Dále NStZ vysvětluje pojmy jako Údržba stavby, Zařízení – technické a reklamní, Terénní úprava, Staveniště, Veřejná infrastruktura, Veřejně prospěšná stavba (§7 – §11) – odkaz na úplné znění zákona ZDE

Dozvíme se zde, jak se definuje Budova, Bytový dům, Rodinný dům, Stavba ubytovacího zařízení, Stavba se shromažďovacím prostorem, Stavba pro obchod, Stavba pro výrobu a skladování, Stavba pro zemědělství, Přístupnost, Byt, Byt zvláštního určení, Místnost, Obytná místnost, Pobytová místnost, Podlahová plocha, Zastavěná plocha, Zastavěná plocha pozemku…
Větší změnou oproti původnímu StSZ je definice obytné místnosti (písmeno l).
Novelou stavebního zákona dochází k upuštění požadavku na „přímé“ denní osvětlení obytné místnosti. Zajištění dostatečného denního osvětlení obytných místností tak na základě novely bude posuzováno podle prováděcích předpisů (stanovující např. požadavek na odstupy mezi stavbami apod.), které mohou vhodněji a citlivěji reagovat na jednotlivé situace.
Novinku můžeme vidět v popisu Veřejné infrastruktury, kde je definována „zelená infrastruktura“. Uvádíme zde pojmy z §10 Veřejná infrastruktura

Pozemky, stavby a zařízení sloužící veřejné potřebě, a to:
- dopravní infrastruktura
- technická infrastruktura
- zelená infrastruktura
- občanská vybavenost
- veřejná prostranství
Za zelenou infrastrukturu se považuje:
- plánovaný, převážně spojitý systém ploch a jiných prvků vegetačních, vodních a pro hospodaření s vodou, přírodního a polopřírodního charakteru, které svým cílovým stavem umožňují nebo významně podporují plnění široké škály ekosystémových služeb a funkcí;
- součástí zelené infrastruktury je také územní systém ekologické stability krajiny
Celkem zajímavý termínem zákona je pak pojem Veřejně prospěšná stavba nebo zařízení.
Nyní se podíváme trochu podrobněji na rozdělení staveb. Vlastní rozdělení staveb jsem zpracovala do samostatného článku.
Odkaz zde
I tak se pro úplný výčet určitě podívejte do platného znění zákona (odkaz najdete i ve zmíněném článku). V následujícím textu uvádím pro naše potřeby ty nejdůležitější souvislosti.
Rozdělení jednotlivých staveb do kategorií i s návaznostmi ukazuje přehledně následující tabulka:

DROBNÁ STAVBA, JEDNODUCHÁ STAVBA NEBO STAVBA OSTATNÍ?
Drobné stavby
Drobné stavby povolení nevyžadují a nejsou tedy předmětem projednání se stavebním úřadem.
Při jejich provedení je pouze nutné splnit hmotněprávní požadavky na výstavbu stanovené nově v obecné rovině novým stavebním zákonem a rozvedené v prováděcí vyhlášce o požadavcích na výstavbu (vyhláška ještě není v platnosti, stále se připravuje).
Drobné stavby se rovněž nekolaudují – za podmínky, že drobnou stavbu lze užívat jen k účelu, ke kterému je určena svým charakterem. V případě změny v užívání drobné stavby, vyžadovala by povolení, pokud by změnou v užívání pozbyla charakteru drobné stavby – tzn. pokud bychom stavebními úpravami například zvětšili zastavěnou plochu nad 40 m2.
Drobné stavby se mohou provádět a odstranit svépomocí.
Co se týče způsobu provádění drobných staveb, může je stavebník provádět i svépomocí. Při svépomocném provádění stavby musí stavebník zajistit stavební dozor (nemusí to být autorizovaná osoba), není-li pro takovou činnost sám odborně způsobilý. Jde-li však o stavbu pro bydlení nebo změnu stavby, která je kulturní památkou, je stavebník povinen zajistit odborné vedení provádění stavby stavbyvedoucím.
Drobné stavby může stavebník podle § 159 odst. 3 nového stavebního zákona rovněž odstraňovat svépomocí (s výjimkou výměna vedení a sítí technické infrastruktury, pokud nedochází k překročení hranice stávajícího ochranného nebo bezpečnostního pásma). U odstraňování staveb svépomocí zajistí stavebník stavební dozor. Avšak u staveb, v nichž je obsažen azbest, zajistí odborné vedení odstraňování stavby stavbyvedoucím.
Stavby, které nemůže stavebník provádět svépomocí, jsou výměny vedení a sítí technické infrastruktury, pokud nedochází k překročení hranice stávajícího ochranného nebo bezpečnostního pásma. Tyto musí být prováděny dodavatelsky stavebním podnikatelem, který zabezpečí odborné vedení provádění stavby stavbyvedoucím (autorizovanou osobou).
Co se týče dokumentace k drobným stavbám, jejich zpracovatel není novým stavebním zákonem stanoven.
POZOR!
Za drobné stavby se nepovažují
a) stavby pro bydlení,
b) stavby pro rodinnou rekreaci s výjimkou stavby uvedené v odstavci 1 písm. a) bodu 4,
c) stavby garáží
Jednoduché stavby
Jak nový stavební zákon zjednodušuje požadavky na jednoduché stavby?
Jednoduché stavby vyžadují povolení stavebního úřadu, které může být vydáno buď v klasickém řízení o povolení záměru (dle § 182–200 NStZ) či jako první úkon stavebního úřadu v tzv. zrychleném řízení (dle § 212 NStZ).
Co je to zrychlené řízení?
Základním předpokladem pro vydání rozhodnutí ve zrychleném řízení je skutečnost, že si o vydání takového rozhodnutí stavebník výslovně požádal, a současně obec, na jejímž území mají být stavba nebo zařízení uskutečněny, má vydán územní plán, nejedná se o záměr EIA, nejedná se o záměr vyžadující povolení výjimky nebo stanovení odchylného postupu podle zákona o ochraně přírody a krajiny, stavba splňuje požadavky uvedené v § 193 (v souladu s územním plánem) a stavebník podal bezvadnou žádost a doložil souhlasy všech účastníků řízení se záměrem, vyznačené na situačním výkresu dokumentace.
Když bude vedeno klasické řízení…
Bude-li vedeno klasické řízení o povolení záměru, § 196 odst. 1 písm. a) nového stavebního zákona uvádí, že v případě jednoduché stavby rozhodne stavební úřad o žádosti nejpozději do 30 dnů ode dne zahájení řízení. Pozor, tato lhůta však začíná běžet pouze od podání bezvadné žádosti.
V případě vadné žádosti běží lhůta pro vydání rozhodnutí od počátku po jejich odstranění. Lhůty pro vydání rozhodnutí (a to i v případě jednoduchých staveb) mohou být stavebním úřadem prodlouženy formou usnesení poznamenaného do spisu až o 30 dnů ve zvlášť složitých případech, nebo až o 60 dnů v řízení s velkým počtem účastníků, nebo je-li třeba doručovat veřejnou vyhláškou osobám, jimž se prokazatelně nedaří doručovat, nebo je-li třeba doručovat do ciziny. Navíc všechny lhůty pro vydání rozhodnutí jsou stejně jako v současné právní úpravě vnímány pouze jako lhůty pořádkové povahy s absencí přímého následku v případě jejich nedodržení. Nebudou-li lhůty pro vydání rozhodnutí stavebním úřadem dodrženy, bude mít stavebník stejně jako dnes možnost obrany pouze cestou uplatnění opatření proti nečinnosti podle § 80 správního řádu.
Opět se bude kolaudovat rodinný dům
Co se týče kolaudace, § 230 odst. 2 nového stavebního zákona uvádí, že kolaudační rozhodnutí nevyžadují jednoduché stavby s výjimkou staveb uvedených v odst. 1 písm. a) až c) a o) a odst. 2 písm. d) přílohy č. 2 k tomuto zákonu. Půjde-li tedy o stavby pro bydlení a rodinnou rekreaci, které mají nejvýše dvě nadzemní a jedno podzemní podlaží a podkroví nebo ustoupené podlaží, podzemní stavby do 300 m2 zastavěné plochy a do 3 m hloubky, pokud nejde o stavby technické infrastruktury, stavby garáží do 5 m výšky s jedním nadzemním podlažím, podsklepené nejvýše do hloubky 3 m, stání pro obytné automobily a obytné přívěsy a stavební úpravy pro změny v užívání části stavby, kterými se nezasahuje do nosných konstrukcí stavby a nemění se její vzhled, bude vyžadováno vydání kolaudačního rozhodnutí.
Oznámení o užívání po dokončení stavby
Podle § 230 odst. 3 nového stavebního zákona platí, že stavbu, která nevyžaduje vydání kolaudačního rozhodnutí, lze užívat ihned po dokončení, a to pouze v souladu s účelem vymezeným v povolení stavby. Dokončení stavby je stavebník povinen neprodleně oznámit stavebnímu úřadu. V oznámení stavebník uvede číslo geometrického plánu, pokud je stavba předmětem evidence v katastru nemovitostí nebo její výstavbou dochází k rozdělení pozemku, a identifikátor záznamu, ve kterém byly zapsány změny týkající se obsahu digitální technické mapy kraje nebo předány podklady pro jejich zápis, pokud jsou údaje o stavbě obsahem digitální technické mapy kraje.
Provádění svépomocí jen dozorem stavbyvedoucího nebo stavebního dozoru
V souladu s § 159 odst. 2 písm. b) nového stavebního zákona může všechny jednoduché stavby stavebník provádět i svépomocí za splnění požadavku, že zajistí odborný dozor, není-li pro takovou činnost sám odborně způsobilý. Jde-li však o stavbu pro bydlení nebo změnu stavby, která je kulturní památkou, je stavebník povinen zajistit odborné vedení provádění stavby stavbyvedoucím.
K odstranění stavby postačí dozorem stavbyvedoucího nebo stavebního dozoru
Všechny jednoduché stavby může stavebník rovněž odstraňovat svépomocí, pokud zajistí stavební dozor. U staveb, v nichž je obsažen azbest, zajistí odborné vedení odstraňování stavby stavbyvedoucím. Ustanovení § 166 odst. 1 nového stavebního zákona stanoví, že při provádění nebo odstraňování jednoduchých staveb, s výjimkou jednoduchých staveb uvedených v odst. 1 písm. a) – c) přílohy č. 2 k tomuto zákonu, postačí vedení jednoduchého záznamu stavbě. Vyjmenované výjimky již vyžadují vedení stavebního deníku.
Dokumentace nemusí vždy zpracovávat autorizovaná osoba
Co se týče zpracovatele dokumentace jednoduchých staveb, nový stavební zákon v § 156 rozlišuje dvě kategorie.
Pokud se jedná o dokumentaci jednoduchých staveb uvedených v odst. 1 písm. e)–n) a odst. 2 přílohy č. 2 k tomuto zákonu, může ji zpracovat též osoba, která má vysokoškolské vzdělání stavebního nebo architektonického směru anebo střední vzdělání stavebního směru s maturitní zkouškou a alespoň 3 roky praxe v projektování staveb. Podle mého názoru do této kategorie spadají i jednoduché stavby uvedené v odst. 1 písm. c) přílohy č. 2, neboť tak vyplývá z dalších ustanovení nového stavebního zákona, např. z § 157 odst. 1 písm. a), které výslovně zmiňuje i toto písmeno c).
Projektová dokumentace ostatních jednoduchých staveb musí být již zpracována projektantem jako autorizovanou osobou.
Paradoxem je, že zatímco projektová dokumentace stavby pro bydlení musí být zpracována projektantem (jedná o jednoduchou stavbu uvedenou v odst. 1, písm. a) přílohy č. 2), pokud půjde o změnu této stavby (přístavba, nástavba, stavební úprava), nedojde-li k překročení v zákoně uvedených parametrů, zde postačí dokumentace zpracovaná neautorizovanou osobou. Je to asi „chybka“ a uvidíme, jaká bude praxe. Logiku to moc vlastně nedává.
Vyhrazené stavby
Běžně se obyčejný občan jakožto stavebník s vyhrazenou stavbou potkat nemůže, protože se jedná o silnice, dálnice, elektrárny atd.. Ale abych zde uvedla vše podstatné, i vyhrazené stavby existují.
Vyhrazené stavby vyžadují povolení stavebního úřadu, které i zde může být vydáno buď v klasickém řízení o povolení záměru vedeném či jako první úkon stavebního úřadu v tzv. zrychleném řízení za splnění daných předpokladů.
Možnost zrychleného řízení není tedy vyčleněna např. pouze pro jednoduché stavby, ale dopadá na jakékoliv stavby vyžadující povolení.
Vyhrazené stavby rovněž vyžadují vydání kolaudačního rozhodnutí. Tyto stavby musí být prováděny a odstraňovány stavebním podnikatelem, který zabezpečí odborné vedení provádění nebo odstraňování stavby stavbyvedoucím.
Při provádění nebo odstraňování stavby, zařízení nebo terénní úpravy musí být veden stavební deník v českém jazyce.
Projektová dokumentace vyhrazených staveb musí být zpracována projektantem.
Novou povinností stavebníka ve vztahu k provádění vyhrazených staveb je podle § 161 odst. 3 zákona zajištění dozoru projektanta.
Ostatní stavby
Co je v novém stavebním zákoně považováno za ostatní stavbu?
Ostatní stavby jsou všechny ostatní stavby neuvedené v přílohách č. 1, 2 a 3 k novému stavebnímu zákonu.
Tyto stavby vyžadují vydání povolení, ať už v klasickém řízení, či jako první úkon stavebního úřadu v tzv. zrychleném řízení.
Ostatní stavby se kolaudují, musejí být prováděny a odstraňovány stavebním podnikatelem, který zabezpečí odborné vedení provádění nebo odstraňování stavby stavbyvedoucím. Při jejich provádění nebo odstraňování musí být veden stavební deník. Projektová dokumentace ostatních staveb musí být zpracována autorizovaným projektantem.

NOVINKY V PROJEKTOVÉ DOKUMENTACI
Prováděcí dokumentace je nově povinná u všech staveb, které musí projektovat autorizovaná osoba.
Nový stavební zákon nově stanoví, že stavebník je v případě stavby, zařízení nebo terénní úpravy podléhající povolení podle tohoto zákona povinen před zahájením stavby zajistit vypracování dokumentace pro provádění stavby (musí být zpracována autorizovanou osobou), s výjimkou jednoduchých staveb uvedených v odst. 1 písm. c) a e) – n) a odst. 2 přílohy č. 2 k tomuto zákonu.
Dále je stavebník v případě stavby, zařízení nebo terénní úpravy podléhající povolení podle tohoto zákona povinen při výstavbě, nejpozději k žádosti o vydání kolaudačního rozhodnutí, opatřit průkaz energetické náročnosti budovy, je-li vyžadován jiným právním předpisem.
Tak to bychom měli…
Do teď to bylo vlastně jen opisování ustanovení zákona… Jaká ale bude praxe, ukáže čas.
Je 1.7.2024 a ode dneška platí v plném rozsahu nový stavební zákon. Nastartoval čas elektronických podání žádostí. Dnes byl zahájen provoz PORTÁLU STAVEBNÍKA. A funguje tedy? Ano. Čekala jsem to? Vlastně asi ne. Takže dobrý začátek a uvidíme časem, jestli funguje, jak má a jestli zjednodušil postupy. Já tomu věřím. O tom, jak to funguje a jak se s ním pracuje si povíme někdy v dalších článcích.
Pokud se Vás problematika týká, přečtěte si některý ze starších článků:
- praktická ukázka k pasportu stavby;
- VŠECHNO zlé je pro něco dobré – článek o tom, že někdy je fajn udělat si pořádek v papírech ke svému majetku;
- Ve schránce máte zvláštní dopis z katastru nemovitostí – dozvíte se v něm, proč Vám vůbec přišel a moje doporučení, kdy určitě úřadům nelhat;
- a pokud se chcete víc zorientovat v problematice nového zákona, můžete si přečíst v následujícím článku.
Budu moc ráda, když mi dáte zpětnou vazbu, nebo vznesete jakýkoliv dotaz k uvedené problematice. Kontaktujte mě na stránkách www.vlastarohacova.cz, emailu info@vlastarohacova.cz a nebo přes formulář ZDE.


Jsem stavař(ka) tělem i duší a mojí specializací je pomáhat se správným zapsáním domů, chat i stodol do katastru nemovitostí. Jsem autorka ebooku PASPORT STAVBY – inženýring do kapsy, díky kterému zvládnete legalizaci Vaší stavby s lehkostí a bez starostí.